مقالات
1395/12/19 10:27

خانم ها در بازاریابی از آقایان سبقت گرفتند!

از زمان معرفی  بازاریابی شبکه ای به عنوان یکی از روش های توزیع و فروش محصولات امکان فعالیت اشخاص با هر نژاد ، جنسیت و سطح تحصیلات وجود داشته است که این موضوع یک مزیت برای فعالیت تجاری بازاریابی شبکه ای محسوب می شود. 

یکی از ویژگی های بازاریابی شبکه ای فروش به دور از یک مکان ثابت تجاری است و همین موضوع یعنی عدم محدودیت مکانی و زمانی در انجام خرید و فروش سبب جذب بانوان به این حرفه گردیده است؛ به طوری که در برخی از شرکت های بین المللی  اکثریت بازاریابان آن ها را خانم ها تشکیل می دهند؛ چرا که آن ها شعار خود را ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار عنوان کرده اند.

در کشور ما نیز با شروع به  کار شرکت های بازاریابی شبکه ای علاوه بر عضویت آقایان، خانم ها نیز علاقه زیادی برای فعالیت در این حرفه نوپا از خود نشان داده اند و این گرایش در تحقیقات صورت گرفته افزایش قابل تأملی را نشان داده است.

مطابق تحقیقاتی که براساس مستندات ارائه شده توسط شرکت ها صورت گرفته است، از ابتدای فعالیت شرکت ها یعنی از اواسط سال 90 تا اوایل سال 95، به طور میانگین درصد بازاریابان دارای جایگاه  شرکت ها 65/2 درصد مرد به 34/8 درصد زن بوده است، اما بررسی های آماری طی یکسال گذشته تغییراتی را در این نسبت نشان داده است، به گونه ای که خانم ها 40/19 درصد و آقایان 59/8 درصد را به خود اختصاص داده اند.

افزایش این نسبت و گرایش بی سابقه خانم ها به حرفه بازاریابی شبکه ای شبهات زیادی را در رابطه با علت آن مطرح می نماید. 

برخی از احتمالات مطرح در این رابطه عبارتند از:

- آشنایی بیشتر خانم ها با این شغل و دیدگاه شان  به این حرفه به عنوان شغلی پاره وقت که محدودیت های شغل دائمی را دارا نیست و صدمه ای به امور دیگر زندگی آنان وارد نمی آورد.

- نوع محصولات عرضه شده توسط شرکت ها و اضافه شدن محصولاتی جدید به سبد خرید شرکت ها که موجب افزایش فعالیت بانوان گردیده است.

- برخی جابه جایی ها در بین اعضای مرد و عدم تمایل آنان به ثبت نام و فعالیت مجدد که خود می تواند عاملی برای تغییر درصد اعضای شرکت ها از لحاظ جنسیت باشد، چرا که می تواند نشان دهنده ثبات بیشتر فعالیت خانم ها در این حرفه باشد.

- عدم توفیق آقایان در دست یابی به حداقل درآمد مناسب که پاسخگوی گذارن زندگی آنان باشد، منجر به خروج آن ها از این حرفه و ایجاد تفاوت درصد اعضاء برحسب جنسیت شده است.

- افزایش تبلیغات و آگاهی بانوان از ضابطه مند بودن این فعالیت در کشور از دیگر احتمالات افزایش عضویت خانم ها است.

همه موارد عنوان شده می توانند از دلایل افزایش عضویت بانوان در این حرفه باشند. بحث در مورد صحت احتمالات مطرح شده در این مطلب نمی گنجد اما می توان گفت شاید این افزایش عضویت به شرط آنکه همراه با کسب درآمد حداقلی جهت شغل تلقی شدن این فعالیت باشد، بتواند وعده اشتغال آفرینی این حرفه را که شعار مدیران شرکت ها است، محقق کند.

به راستی اگر این حرفه به صورت علمی و قانونی و متناسب با فرهنگ بومی کشور اجرا شود و به عنوان اهرمی در دست توزیع کنندگان داخلی برای حذف واسطه های سنتی و عرضه محصولات با کیفیت داخلی قرار گیرد، قطعا در رونق اقتصادی کشور موثر خواهد بود .

 

برگرفته از سایت mlmbook.ir

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
^